Depressie en sociale media
Leestijd: 3 minutenTegenwoordig val je op als je het niet doet, altijd en overal je smartphone checken op berichtjes, updates en foto’s van mensen die hun leuke momenten met je willen delen. In de afgelopen tien jaar heeft het gebruik van de smartphone een ongekende vlucht genomen en zijn sociale media, zoals Instagram, Facebook en Snapchat een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden. We vergelijken continu ons eigen leven, onze status en ons lichaam met dat van vrienden en met die van talloze onbekenden die aan ons voorbijkomen.
Naast de enorme hoeveelheid tijd die dit kost, omdat velen van ons last hebben van het fenomeen dat FOMO oftewel Fear Of Missing OUT genoemd wordt, zorgen al die berichtjes van mensen die het duidelijk leuker en beter hebben dan wijzelf, voor negatieve gevoelens over ons eigen zijn en leiden ze soms zelfs tot ernstige depressieve gevoelens.
Pubers
Pubers blijken in deze de meest kwetsbare groep onder ons te zijn. Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) gebruikt 99% van alle kinderen in deze leeftijdsgroep Social media. Er is wel een duidelijk verschil in gebruik tussen jongens en meisjes. Jongens kijken veel vaker filmpjes op media als Youtube en meisjes onderhouden meer contacten en vergelijken zichzelf vaker met anderen. Uit onderzoek is ook gebleken dat veelvuldig gebruik van Social media leidt tot een verandering in de hersenen wat betreft informatieverwerking. De vele snelle prikkels van foto’s en updates maken dat hersenen veel tegelijk moeten verwerken waar ze niet klaar voor zijn, ze lopen simpel gezegd achter in hun ontwikkeling. Dit leidt dan ook tot concentratieverlies en slaapproblemen. Neem daarbij het steeds maar weer geconfronteerd worden met mensen die het ogenschijnlijk leuker hebben dan jijzelf en het cirkeltje is rond. Onzekerheid is voor de meesten toch al een hekel punt en het zien van mooie, leuke mensen kan dit flink versterken.
Inmiddels is gebleken dat heel veel van de berichten op Social media ‘vertekende berichten’ zijn. Ze zijn geen reële weergave van de werkelijkheid. Minder leuke of gewoonweg saaie berichten worden namelijk niet gepost. Niemand laat graag beelden van zichzelf zien die het idee kunnen geven dat het niet allemaal geweldig is in het leven. En deze zijn er dus simpelweg weinig te vinden.
Open gesprekken
Misschien daalt het gebruik van Social media in de toekomst, wie zal het zeggen, maar vooralsnog ziet het daar nog niet naar uit. Open gesprekken voeren over het gebruik van sociale media en over de inhoud van de posts kan wel een ander licht werpen op het gebruik en op de realiteit van de beelden, waardoor onzekerheid en depressie misschien in de kiem gesmoord kunnen worden.